torstai 29. toukokuuta 2014

Lemon Curd-kakku

Reilu viikko sitten vietettyjen valmistujais kakku-kahvien päätähti, eli kakku, oli tällä kertaa Lemon curd täytteinen täytekakku. Kakkupohjan ohje on tullut mulle monen mutkan kautta mutta mun mielestä tällä ohjeella kakkupohjan teko on helpompaa eikä se läsähdä ainakaan mulla yhtä helposti kun perinteisellä ohjeella tehden.

Kakkupohja:
6 Kananmunaa
3dl Sokeria
1,5dl Perunajauhoja
1,5dl Vehnäjauhoja
1tl Leivinjauhetta
Voita ja korppujauhoa vuokiin



1. Erottele valkuaiset ja keltuaiset.

2. Vispaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi.

3. Pudottele keltuaiset yksitellen joukkoon. 

4. Lisää sokeri ja jatka vatkaamista vielä hetki.

5. Sekoita jauhot kuivat aineet yhteen ja sihtaa ne varovasti käännellen vuokaan.

6. Kaada taikina vuokaan ja paista n. 30min 175C uunissa.

Lemon Curd täyte:
2dl Lemon Curd tahnaa
2dl Kuohukermaa
1pkt Sitruuna tuorejuustoa
2tl Sokeria

1. Vaahdota Kerma
2. Sekoita joukkoon tuorejuusto
3. Lisää Lemon curd ja sokeri. Mä tässä vaiheessa maistelen välissä että tulee hyvää.


Koska tavoitteena oli sitruunainen kakku, päätin käyttää kostutukseen Spriteä (tai vastaava, olisiko ollut Rainbow). Kostutuksen jälkeen levitin pohjalle ohuen kerroksen pelkkää lemon curdia jonka päälle lisäsin tuon täytteen. Tein noita kakkuja siis isomman ja pienemmän ja puolitin molemmat pohjat. Noiden välien lisäksi täytettä tuli kakun ulkopinnoille.


Mä en oo ikinä ennen käyttänyt sokerikuorrutetta mutta nyt jostain tuli inspiraatio lähteä kokeilemaan. Mä halusin mahdollisimman yksinkertaisen mutta kuitenkin jotain kuviota joten päädyin palloihin. Värit oli mulle heti aika selvyys kun kyseessä oli sitruunainen kakku ja keväiset valmistujaiset ja niinpä päädyin ostamaan valkoista ja keltaista sokerikuorrutetta. Se ei todella ollut helpoimmasta päästä. Se kauliminen oli kohtalaisen haastavaa niin kuin oli siirto kakun päällekkin mutta vaikeimmaksi koin sen asettelun nätisti kakun reunoille. Se jäi ruttuiseksi ja jäipä kakkuun muutama möykkykin. Lisäksi leikkasin kuorrutteen liiaan ylhäältä poikki. Kuitenkin siihen nähden että tää oli mun eka yritys sokerikuorrutteen kanssa niin olin ihan tyytyväinen lopputulokseen. Harjoittelun kannalta mä jo etukäteen tän otinkin ja harjoittelua jatkan edelleen. Seuraavalla kerralla tietää tiettyjä juttuja ja varsinkin että mihin kannattaa vielä etsiä vinkkejä.

Lopputulos näytti tältä:


Mä olen aivan hullaantunut ton lemon curdin makuun ja mietin koko ajan mitä siitä seuraavaksi tekisin. Mun Äidin 50-v juhliin parin viikon päästä olen luvannut tehdä tälläisen ja aikaisemmin julkaistun Geishamousse-suklaakakun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti