maanantai 21. huhtikuuta 2014

Raskauden fiiliksiä ja masukuvia rv 26+3

Mun on ollut tarkoitus kirjoittaa tää jo jonkun aikaa ja nyt vihdoin sain aikaiseksi.. Eli hieman pientä random koostetta raskaudesta tähän asti. Oli hieman haastavaa muistella että mitä kaikkea tässä puolen vuoden aikana onkaan ollut.

Alku:
Me saatiin plussa tikkuun päivä kuukautisten pois jäännin jälkeen marraskuun lopulla. Siinä vaiheessa mulla oli rinnat olleet pari päivää sietämättömän kipeät ja turvonneet kuppikoon verran mutta en ollut ihan varma ennakoiko se kuukautisten alkua vai raskautta joten hilpaistiin hakemaan testi ja pari viivaahan sieltä tuli.

Ultra rv 20

Oireita:
Mä koen päässeeni aika helpolla tän raskauden kanssa ainakin tähän mennessä. Säästyin aamupahoinvoinnilta oikeastaan kokonaan, oksensin vain kerran. Alussa oli kyllä pientä kuvotusta mutta sekin meni ohi syömällä. Väsymys alkoi melkein heti plussan jälkeen ja oli aika rajua. Välillä oli todella tuskallista pysyä hereillä. Toinen alkuraskauden oire oli kamala yöhikoilu jonka takia nukuin tosi huonosti eikä se auttanut tohon väsymykseen yhtään. Väsymys alkoi helpottamaan varmaan jossain viikkojen 12 jälkeen ja yöhikoilu viikkojen 18 jälkeen. Pientä väsymystä on vieläkin mutta ei onneksi niin pahasti kuin alussa ja energisiä päiviä on koko ajan enemmän ja enemmän. Alussa ja aina välillä on ollut jonkun verran "kipuja" vatsan liitoksissa ja vatsalihaksissa mutta ne oli oikeastaan enemmän epämukavia kuin sattuivat. Jatkuva vessahätä alkoi heti eikä ole missään vaiheessa helpottanut ja menee koko ajan pahemmaksi ja pahemmaksi. Osaltaan siihen on vaikuttanut varmaan se että vauva on melkein koko ajan sellaisessa asennossa että potkut osuu suoraan virtsarakkoon.

Maha rv 23+1

Vauvan liikkeet:
 Ensimmäiset potkut tunsin viikolla 16 mutta mun piti olla aivan paikoillaan makuuasennossa että tunsin ne. Mies tunsi ensimmäiset potkut viikolla 21 tai 22. Nyt vauva on tosi kova melskaamaan ja pitää aina iltaisin karate harjoituksia juuri silloin kun yritän mennä nukkumaan. Potkuja harvoin tuntuu kun seison, joskus kun istun mutta lähes aina kun menen makuuasentoon alkaa potkut. Kyllä välillä naurattaa kun liikkeet näkee jo ja joskus näyttää siltä kun siellä ryömisi joku alieni.

 Maha tänään rv 26+3

Melkein paniikkia:
Kivuttomia harjoitussupistuksia olen saanut jonkun verran. Niitä tulee erityisesti jos menen paljon kyykkyyn ja ylös tai nostan jotakin niin ylös että joudun kurottelemaan.Mä en ensin edes tajunnut että ne oli supistuksia mitä sain. Heräsin pari viikkoa sitten yöllä aivan järkyttäviin vatsa-ja alaselkä kipuihin ja ne osoittautuivat sitten ihan oikeiksi supistuksiksi. Kipuja kuvailisin menkkakivuiksi h****tistä. Ne alkoivat onneksi aika nopeasti helpottaa kun nousin ylös ja menin sohvalle istumaan mutta meni tunnin verran että olivat kokonaan ohi ja sain taas nukuttua. Kyllä siinä aika hyvin säikähti kun viikkoja oli vasta joku 24. Onneksi oon sellainen että kun tilanne vaatii niin mulla pysyy pää kylmänä ja kun ne kivut alkoivat tosi nopeasti helpottamaan niin en uskonut että tarvii mihinkään lähteä ja vauva reagoi supistuksiin potkimalla koko ajan joten sekin hieman rauhoitti paniikkia. Seuraavana päivänä soitin neuvolaan ja olin kotona kaksi päivää sairaslomalla kun vieläkin oli sellaista pientä jomotusta mahassa ja perjantaina menin lääkärin tutkittavaksi ja todettiin että kaikki oli kunnossa ja voin palata normaaliin rytmiin. Kyllä siinä tuli aika helpottunut olo. Lisäksi mulla on vaan muutama viikko työharjoittelua jäljellä ja sen jälkeen pari päivää koulua ja sitten valmistun niin olis ollu kurjaa jos se tutkinto olis näin vähästä jäänyt kiinni.  Ne pari viikkoa ennen tuota oli ollut tosi vaikeita varsinkin jaksamisen kannalta ja mun tunnit oli jo pari päivää aikaisemmin tiputettu kuudesta neljään. Nyt pari viikkoa myöhemmin huomaa kuinka mun olo ja energia on kohonnut ja voin todella paljon paremmin.


Olo
Jos noita paria viikkoa ei oteta mukaan niin olen ollut yllättynyt kuinka rauhallinen olo mulla on ollut koko raskauden. Mulla ei oo ollut mitään tunteenpurkauksia, raivo- eikä itkukohtauksia ja oon ollut aika hämmentynyt niiden puutteesta. Tuntuu että oon päivä päivältä vaan paremmalla tuulella. Toisaalta onhan tässä vielä tää kolme kuukautta aikaa...

Herkkusuu
Ruokailutottumuksissa mulla on tapahtunut jonkun paljonkin muutoksia. Mä oon aina ollut enemmän suolaisen perään kun makean joka ei oo mulle maistunut oikeastaan ollenkaan. No toisin on nyt. Tai siis suolainen menee kyllä vieläkin mutta toi makea himottaa nyt koko ajan. Joka päivä on pakko saada ainakin jotain. Piispanmunkkeja, jäätelöä, karkkia ja leivoksia on mennyt varmaan enemmän kun viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä. Oon aina tykänny kauheesti leipomisesta mutta harvemmin tullut tehtyä muuten vaan kun en ei niitä oo tullut syötyä mutta nyt oon leiponu viimeisenä neljänä viikonloppuna jotakin ja kaikki on menny. Ihme ja kumma kyllä en oo lihonnut (vielä) yhtään. Painoa on tottakai tullut mutta eipä juuri yhtään kai ylimääräistä. Lähtöpainohan mulla oli jossain 57-58kg kieppeillä ja tänä aamuna vaaka näytti 63,5kg. Reilu kuukauden takaisesta neuvolasta painoa tullut 1kg.


Toi on kyllä niin käsittämätöntä millaista vauhtia toi maha nyt kasvaa kun ekan maha kuvan ja näiden jälkimmäisten välillä ei kuitenkaan oo kuin reilu 3viikkoa. Huh.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti